Tapen en bandageren

Email to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+Share on LinkedIn
Tapen en Bandageren

De gemiddelde tijdsduur van tapen/bandageren is 10 minuten afhankelijk van het te tapen lichaamsdeel. Een tape is een (wit) niet-elastisch, klevend, scheurbaar verband op linnenbasis. Een bandage is een elastisch kleefpleister met een hypoallergene kleeflaag. Bandages zijn sterk van materiaal en elastisch zowel in de lengte als in de breedte. Het doel van tape of bandage kan zijn preventief, therapeutisch of als nazorg.

Preventief: je weet dat de belasting bij het sporten zo hoog zal zijn, dat er een verhoogd risico is om geblesseerd te raken.

Therapeutisch: je herkent symptomen van overbelasting. Een ‘herinneringstape’ zal je herinneren aan een bepaalde beweging.

Nazorg: je bent “genezen” na een blessure, maar de belasting van het gewricht of de spier is nog verminderd.

Het is de bedoeling de tape niet voor langere tijd (langer dan 1 à 2 dagen) op de huid wordt gebruikt, omdat er dan irritaties of huidbeschadigingen kunnen ontstaan. Wanneer de tape na een paar uur al jeukt of irriteert, dan moet het er meteen afgehaald worden. Een tape of bandage wordt aangebracht ter ondersteuning van een gewrichtsband of spier.

De volgende gewrichten kunnen worden behandeld:
Enkel, knie, elleboog, pols, vingers en duim.

De volgende spier (groep)en kunnen worden behandeld:
Kuit, voorkant bovenbeen (quadriceps), achterkant bovenbeen (hamstrings), zijkant bovenbeen (adductoren), voorkant bovenarm (biceps) en achterkant bovenarm (triceps).