Dry needling

Dry needling, soms ook Intramuscular stimulation “IMS” genoemd, is een behandelmethode die wordt toegepast voor de behandeling van chronische pijn en myofasciale problemen; stijfheid en pijn in de spieren. Kenmerkend voor deze problematiek zijn ’triggerpoints’: drukgevoelige plaatsen in de spieren. De methode is ontwikkeld in de jaren zeventig van de 20ste eeuw door de Canadese arts C.Chann Gunn. De behandeling valt in Nederland onder de reguliere zorg van de musculaire therapeut.

Een patiënt met myofasciale pijn heeft last van stijfheid en vaak acute of zelfs chronische spierpijn. Wanneer de spieren te gespannen zijn, kunnen zich pijnlijke en verharde plekken vormen; de triggerpoints. De spierproblemen kunnen vaak door een geschoolde dry needling therapeut worden verholpen. Het aandrukken van een triggerpoint wekt meestal dezelfde pijn op waar de patiënt last van heeft. Deze pijngebieden worden ook wel reffered pain patterns genoemd.

Tijdens de behandeling wordt gebruikgemaakt van dunne acupunctuurnaalden. Deze worden gebruikt om een zogenaamde “release” van de spier te verkrijgen. De spier wordt geprikkeld met een dunne naald. In eerste instantie ontstaat een reflexmatige verkramping van de spier dit wordt een “local twitch respons” genoemd. Die wordt door de patiënt waargenomen. De bedoeling is dat naderhand de spier loslaat. Dat kan direct zijn (de patiënt voelt dan onmiddellijk een soort “losheid”), maar kan ook pas later optreden. Meer ontspanning in de spier betekent dat de doorbloeding kan toenemen en herstel kan optreden. De mobiliteit in de aanliggende gewrichten kan verbeteren. Het uiteindelijke doel van dry needling is dat de “neuropathie” zich geleidelijk herstelt. De pijn neemt af en de spier en gewrichtsfunctie neemt toe.

Deze behandeling kan geïntegreerd worden bij de behandeling Triggerpointtherapie

Topsporters masseren is ook topsport
21 maart 2018 / Reacties uitgeschakeld voor Topsporters masseren is ook topsport
Interview met Jos in Massage magazine
4 maart 2018 / Reacties uitgeschakeld voor Interview met Jos in Massage magazine
Een mystery client op de massagetafel voor triggerpoint therapie!
12 mei 2016 / Reacties uitgeschakeld voor Een mystery client op de massagetafel voor triggerpoint therapie!